menu

Millennials: de beschaafde nieuwe generatie?

Vigi ondervroeg in december meer dan 250 millennials over hun verwachtingen rond de feestdagen en ontdekte een trend: Sinterklaas is uit en de gemiddelde 18- tot 37-jarige houdt het verlanglijstje sober. Wat zegt dit over deze generatie en hoe speel je daarop in?

Het grote boek van Sinterklaas wordt steeds dunner. Het populairste antwoord op de vraag wat millennials van de goedheiligman wilden, was… niets. Maar liefst 37% vond zichzelf te oud om Sinterklaas te vieren. 20% gaf aan dat ze al blij waren met wat chocola.

Daan Tolk, teamleider bij Vigi, ziet duidelijk waarin millennials zich onderscheiden van andere generaties. “Ze gaan zuinig om met hun geld, gadgets en cadeauwensen. Tegelijkertijd besteden ze opvallend meer aandacht aan het feestelijk inpakken van cadeaus en zetten ze zich meer in voor goede doelen.” Van de ondervraagden gaf een ruime meerderheid aan regelmatig aan een goed doel te doneren en/of vrijwilligerswerk te doen.

Op de vraag wat ze zouden doen met (dure) gadgets als ze die zouden krijgen, antwoordden de meeste respondenten dat ze hier heel zorgvuldig mee omgaan. Als er al iets stukgaat, is dat per ongeluk. Een nieuwe telefoon laten ze dus niet zomaar uit hun handen vallen of rondslingeren. Daarnaast blijkt uit onderzoek van Uprise dat maar liefst 94% van de millennials het liefst contant geld cadeau krijgt. Veel van hen gebruiken dit vervolgens om schulden af te lossen.

“We weten dat millennials van alle generaties het minst verzekerd zijn”, vertelt Tolk. “Is dat omdat ze weinig om veiligheid geven? Nee, juist niet. Bij Vigi denken we dat verzekeraars niet voldoende inspelen op wat de millennials willen. Hoe zinvol is doorlopend verzekerd zijn voor mensen die voorzichtig met hun spullen omgaan?” Om die reden biedt Vigi on-demand-verzekeringen. In de gratis mobiele app kun je al je belangrijkste items toevoegen en deze verzekeren wanneer je wilt. Hierbij heb je als gebruiker de controle over wanneer je een verzekering gebruikt. Je betaalt per dag.

“Veel traditionele oplossingen volstaan niet meer, en on demand is in opmars.” Daan Tolk ziet dit ook terug in communicatie. “Steeds meer verloopt digitaal, ook persoonlijk contact. Je merkt al dat er minder kerstkaarten worden verstuurd. In klantcontact wordt vaker een livechat ingezet.”

Kerstkaarten worden online verstuurd, cadeaus met zorg ingepakt en van het geld dat overblijft wordt gul gegeven aan het goede doel. De gemiddelde verlanglijst is kort en bescheiden. Komen er verjaardagen aan? Kijk dan of je de millennial in kwestie kunt helpen met een donatie aan een goed doel of een bijdrage aan het aflossen van een studieschuld. Doe er vooral ook wat FairTrade chocola bij en vertel ze wat meer over on demand verzekeren.

Over het onderzoek

De online vragenlijst werd in december verspreid onder Nederlands-sprekenden tussen de 18 en 37 jaar oud. In totaal hebben 256 personen de vragenlijst volledig ingevuld.

Download de gratis App apple logo