menu

Je vlucht is geannuleerd! Waar heb je recht op?

Vlucht gannuleerd header

Eindelijk is het dan zover! De reis waar je zolang naar uitkeek is aangebroken. 😍Je staat op het vliegveld, klaar om te vertrekken. πŸ›«Opeens krijg je te horen dat je vlucht geannuleerd is! Wat nu? 😱

Compensatie van de luchtvaartmaatschappij

Wanneer je vlucht wordt geannuleerd zijn er gelukkig regelingen die compensatie bieden. 😌

Bij het annuleren van je vlucht is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je een terugbetaling te geven van je ticket binnen 7 dagen Γ³f je via een andere route op je bestemming te brengen. Wel onder dezelfde voorwaarden als in eerste instantie is afgesproken.

Als je door de annulering veel tijd verliest, dan krijg je hiervoor een vergoeding tussen de € 125,- en € 600,- per ticket. Dit hangt af van de vliegafstand en hoeveel vertraging je oploopt. De vliegmaatschappij moet je deze vergoeding geven. Hiervoor hoef je dus geen aparte reisverzekering te hebben. βœ…

De vliegmaatschappij is verplicht de vergoeding in euro's uit te keren. Vouchers, tegoedbonnen of andere tegemoetkomingen die in plaats van geld als vergoeding worden aangeboden hoef je niet te accepteren. Mochten er losstaand van een vergoeding vouchers voor eten, drinken of overnachtingen worden aangeboden, dan kan je die gerust aannemen.

Recht op een vergoeding

Een vergoeding krijg je echter niet zomaar. Er moet aan een aantal zaken worden voldaan om recht op compensatie te krijgen. In de EU geldt dat je recht hebt op compensatie wanneer je vliegt met een Europese luchtvaartmaatschappij, wanneer je van een Europese luchthaven vertrekt of naar een Europees land terugvliegt. Ook is het zo dat je recht vervalt wanneer je minstens 14 dagen voor je vlucht bent geΓ―nformeerd over de annulering, je via een andere route hebt gereisd zonder veel tijd verloren te hebben of wanneer er sprake is van overmacht.

Overmacht

Wanneer je vlucht geannuleerd is, langdurig vertraagd is, omgeboekt wordt of wanneer je bij het instappen wordt geweigerd, en er is hierbij sprake van overmacht, dan heb je geen recht op een vergoeding. πŸ˜”

Voorbeelden van overmacht zijn: sneeuwstormen, aswolken van vulkaanuitbarstingen, terrorisme en onaangekondigde stakingen.

Hoe vervelend dit ook is, de luchtvaartmaatschappij kan hier helaas ook niets aan doen en zal je hiervoor ook geen vergoeding geven. Wel geven ze je vaak een drankje, een maaltijd of een overnachting. Dit hangt af van de omstandigheden.

Claim je compensatie

Je compensatie moet geclaimd worden bij de luchtvaartmaatschappij. Wil je weten hoe je dit kan doen? Vul je vluchtgegevens in op EUclaim en check of je recht hebt op compensatie. Zo ja, dan kun je de claim indienen bij EUclaim of contact opnemen met je luchtvaartmaatschappij.

Download de app apple logo