menu

Over Vigi

Introductie

Wij geloven in flexibiliteit, gemak en controle wanneer het gaat om je financiële zaken zoals verzekeringen. Vigi biedt je daarom de mogelijkheid om te verzekeren wat je wilt, op de momenten dat jij dat nodig vindt. Je regelt alles eenvoudig via onze app.

Hoe verschilt Vigi van andere verzekeraars?

Het grootste verschil is dat je bij andere verzekeraars pakketten afneemt die vaak alleen per maand zijn op te zeggen en zich niet kunnen aanpassen aan je situatie en behoeften. Zonde, waarom zou je betalen voor een verzekering als je het even niet nodig is? Daarom verzeker je bij Vigi alleen voor de momenten dat je het echt wilt!

Hoe krijg ik Vigi?

Heel simpel! Ga naar de App store en download de app. We werken er hard aan om Vigi ook beschikbaar te maken voor Android. Wil je hier als eerste bij zijn? Stuur dan een e-mail naar info@vigiapp.nl en laat weten dat je interesse hebt. Wij laten je meteen weten wanneer Vigi in de Google Play Store verkrijgbaar is.

Wie is de eigenaar van Vigi?

Vigi is een zelfstandige startup in eigendom van VIVAT N.V. Vigi is ontstaan vanuit een van de accelerator programma’s waarin teams van VIVAT samenwerken met externe partners zoals universiteiten en business accelerators. Vanuit de VIVAT groep is VIVAT Schadeverzekeringen N.V. de risicodrager van de verzekering van Vigi. We hebben dus de luxe dat we als startup kunnen profiteren van de krachten van een bekende en vertrouwde partij.

Hoe bereik ik jullie?

Vigi werkt volledig online. Je kunt ons bereiken met chat via de app of per mail op info@vigiapp.nl.

Wat is een on-demand verzekering?

Met on-demand bedoelen we dat jij in controle bent en dus zelf bepaalt wanneer je de verzekering gebruikt.

Welke verzekeringen bieden jullie aan?

Wij bieden een Itemverzekering en een Reisverzekering. In de toekomst komen hier mogelijk nog andere type verzekeringen bij.

Hoe stop ik de verzekering bij Vigi?

Bij onze Itemverzekering stop je door met 1 swipe de verzekering van een item uit te zetten. Bij onze Reisverzekering kun je de verzekering deactiveren op de pagina van de Reisverzekering. Wil je nooit meer gebruik maken van Vigi? Dan kun je in je profiel je account verwijderen. Ook kun je ons mailen om je account te verwijderen via info@vigiapp.nl.

Met wie deelt Vigi mijn persoonlijke gegevens?

Wanneer je bij Vigi klant wordt en voor het eerst een item verzekert vragen we je om je persoonsgegevens. Deze gegevens worden gebruikt om onze dienst uit te kunnen voeren. Daarnaast ook voor onderzoek om zo een beter inzicht te krijgen in onze klanten zodat wij onze diensten hierop kunnen afstemmen. Deze gegevens worden niet gedeeld met andere partijen en in onze privacy statement kan je meer hierover lezen.

Itemverzekering

Hoe werkt de Itemverzekering?

Je items verzekeren bij Vigi is eenvoudig. Zet je favoriete items in onze app. Vervolgens kun je na eenmalig een aantal gegevens te hebben opgegeven met 1 swipe de verzekering per item aanzetten. Voordat de verzekering aan staat krijg je de prijs te zien en bepaal je zelf of je hiermee akkoord gaat. Zodra je dat hebt gedaan is je item verzekerd. En met 1 simpele swipe zet je het weer uit!

Hoe weet ik wat gedekt wordt met de Itemverzekering?

Met de Itemverzekering ben je verzekerd bij schade (ook waterschade) en diefstal zowel in Nederland als daarbuiten. In onze verzekeringsvoorwaarden lees je precies wat er wel en niet verzekerd is.

Welke zaken zijn niet verzekerd?

Verlies, slijtage, krassen, putten en fabricagefouten zijn een paar voorbeelden van dingen die niet verzekerd zijn. In onze verzekeringsvoorwaarden lees je precies wat er wel en niet verzekerd is.

Wanneer is mijn item verzekerd?

Als je in de Vigi app onder je item ziet staan 'verzekerd'.

Hoe berekenen jullie de huidige waarde van mijn items?

We kijken eerst naar de marktwaarde van je item. Dat is het bedrag om hetzelfde of een vergelijkbaar item vandaag in de winkel te kopen. Vervolgens trekken we een bedrag af van de marktwaarde voor veroudering en/of slijtage (afschrijving). Dit doen we op basis van de aankoopdatum van je item. Het bedrag dat over blijft is de restwaarde (ook wel dagwaarde genoemd). Iedere maand bepalen we opnieuw de restwaarde van je item.

Jullie zeggen dat verzekeren bij Vigi goedkoper is, maar als ik het uitreken, ben ik per maand duurder uit dan met een standaardverzekering. Hoe kan dat?

De Itemverzekering is een andere vorm van verzekeren en is niet bedoeld om 365 dagen per jaar te gebruiken. Als je het wel zou doen, dan betaal je inderdaad meer voor Vigi dan bij een traditionele inboedelverzekering. Bekijk het van de andere kant: wanneer je alleen je items verzekert op de momenten dat het nodig is ben je per jaar goedkoper uit!

Ben ik gedekt als er buitenshuis iets van mij wordt gestolen?

Je bent zowel binnens- als buitenshuis verzekerd tegen schade en diefstal.

Hoe berekenen jullie de premie voor mijn item?

De belangrijkste component in het bepalen van de premie per dag is de restwaarde van je item. Daarnaast nemen we ook de kans dat er iets met een item gebeurt mee in de premie. De premie wordt per dag dat de verzekering aan staat in rekening gebracht. Aan het einde van de maand tellen we de premie per dag op voor iedere dag dat de verzekering heeft aangestaan en schrijven we de totale premie bij je af. De premie per maand hangt dus af van het aantal dagen dat je de verzekering van je item(s) hebt aangehad.

Reisverzekering

Hoe werkt de Reisverzekering?

Je reizen verzekeren bij Vigi is heel makkelijk. Eenmalig vraag je de Reisverzekering aan. Zodra deze is goedgekeurd en jij je locatie met ons deelt wordt de Reisverzekering actief zodra je in het buitenland aankomt. Wanneer je weer terug in Nederland komt gaat de verzekering weer uit. Vraag de Reisverzekering altijd aan voordat je op reis gaat.

Hoe weet ik wat verzekerd wordt met de Reisverzekering?

De Reisverzekering bevat Hulpverlening, Bagage, Medische kosten en een Ongevallendekking. Aanvullend kun je ook Wintersport activeren. In onze verzekeringsvoorwaarden lees je precies wat er wel en niet verzekerd is onder deze componenten.

Welke zaken zijn niet verzekerd met de Reisverzekering?

Vergeleken met andere reisverzekeringen ben je met deze reisverzekering niet verzekerd voor je smartphone, camera, tablet of laptop (die verzeker je apart met onze Itemverzekering), Automobilistenhulp en Contant Geld. Lees verder in onze verzekeringsvoorwaarden wat allemaal wel verzekerd is.

Welke landen vallen onder de Europa dekking?

Met Europa bedoelen wij alle landen in Europa.

Met de Europadekking ben je ook verzekerd in Armenië, Azerbeidzjan, de Azoren, de Baltische Staten, Canarische Eilanden, het Europese gedeelte van Rusland, Georgië, Madeira, Moldavië, Oekraïne, Turkije, en Wit-Rusland.

Daarnaast ben je met de Europadekking ook verzekerd in de volgende niet-Europese landen aan de Middellandse Zee: Algerije, Cyprus, Egypte, Israël, Libanon, Libië, Marokko, Syrië en Tunesië.

Welke landen vallen onder de Wereld dekking?

Onder de Werelddekking vallen alle andere landen die niet onder de Europadekking vallen. Let op! Bonaire, Sint Eustatius en Saba vallen ook onder het Wereldtarief.

Hoe wordt de premie berekend?

Je dagpremie wordt bepaald op basis van je locatie. Voor Europa en Wereld gelden verschillende premies. Je betaalt voor iedere dag die je in het buitenland bent een vaste dagpremie. Mocht je Wintersport aan hebben staan dan komt daar nog een klein bedrag bij.

Wanneer zit ik aan mijn maximale jaarpremie?

Voor Europa is de maximale premie € 24,70 en voor Wereld € 49,40. Binnen het verzekeringsjaar tellen de gereisde dagen van Europa mee voor de maximale Wereldpremie. Na het bereiken van het maximum betaal je geen premie meer totdat het nieuwe verzekeringsjaar begint. Wintersport telt niet mee voor de maximale premie en komt hier nog bovenop.

Wat bedoelen jullie met verzekeringsjaar?

Om de maximale premie bij te houden werken we met een verzekeringsjaar. Dat is het jaar waarbinnen we de betaalde premie per dag optellen en zodra je het maximum bereikt hebt geen premie meer betaalt en toch verzekerd bent tijdens je reizen. Het eerste verzekeringsjaar start op de dag dat je voor het eerst naar het buitenland gaat en de verzekering actief wordt. Het loopt dan tot die datum in het volgende jaar. Zodra het nieuwe verzekeringsjaar ingaat, betaal je weer opnieuw per dag tot je het maximum bereikt hebt.

Kan ik bij Vigi ook voor een doorlopende reisverzekering kiezen?

Je kiest bij ons niet voor kortlopend of doorlopend. Doordat je per dag betaalt en wij een maximale jaarpremie hanteren, zit je altijd goed en heb je na 19 gereisde dagen automatisch een doorlopende verzekering. Je zit dus altijd goed, of je nu veel of weinig reist in 1 jaar.

Waarom zijn smartphone, camera, tablet en laptop niet gedekt in mijn Vigi reisverzekering?

Deze vallen niet onder de Reisverzekering omdat wij vinden dat we je een betere verzekering voor deze items kunnen geven als we dat apart aanbieden. Denk bijvoorbeeld aan de hoogte van het verzekerde bedrag. Als we dit opnemen in de Reisverzekering valt de premie hoger uit, terwijl we het verzekerde bedrag niet kunnen afstemmen op de waarde van je item.

Kan ik mijn niet verzekerde vrienden/familie verzekeren tijdens mijn reis?

Dat is momenteel nog niet mogelijk, maar we werken eraan om dat op te nemen in de Reisverzekering.

Hoe kan ik de Wintersportdekking aanpassen?

Je kan aanvullend de Wintersportdekking aanzetten in de app onder je Reisverzekering. Dit doe je voorafgaand aan je reis en achteraf heb je de mogelijkheid deze optie weer uit te zetten. Je verzekert dit dus alleen voor de reizen dat je echt op Wintersport gaat.

Kan ik mijn Wintersportdekking activeren tijdens mijn reis?

Dat is niet mogelijk. Je moet van tevoren de Wintersportdekking aanzetten.

Kan ik mijn Wintersportdekking stopzetten tijdens mijn reis?

Dat kan als je bedenkt dat je dit toch niet nodig hebt tijdens deze reis.

Locatie delen

Introductie

Om de Reisverzekering van Vigi te kunnen gebruiken moet je je locatie delen in de Vigi app. Hieronder lees je meer hierover.

Waarom moet ik mijn locatie delen, kan ik niet gewoon zelf mijn verzekering aan- of uitzetten?

Dit doen we omdat we uit onderzoek weten dat dit extra gemak met zich meebrengt voor onze klanten en daarnaast fraude voorkomt.

Wat gebeurt er als ik mijn locatie niet (meer) deel?

Zodra je stopt met het delen van je locatie ben je niet meer verzekerd voor toekomstige reizen.

Stop je met het delen van je locatie tijdens een reis? Dan blijf je verzekerd tot je weer in Nederland bent, verbinding hebt met het internet en je locatieservices weer zijn ingeschakeld. Op deze manier zorgen wij ervoor dat je verzekerd blijft wanneer je per ongeluk je locatie uitschakelt of wanneer er iets met je telefoon gebeurt.

Wanneer begint mijn verzekering?

De verzekering wordt actief zodra je aankomt in het buitenland en je verbinding hebt gemaakt met het internet. Met terugwerkende kracht is op dat moment ook de reis naar het buitenland verzekerd geweest.

Wat gebeurt er als ik mijn telefoon niet op zak heb?

Om de Vigi Reisverzekering te kunnen gebruiken is je telefoon met onze app nodig. Daarnaast moet je je locatie delen via de app. Als je je telefoon niet meeneemt op reis ben je dus niet verzekerd.

Wat als mijn telefoon wordt gestolen of kapot/verloren gaat terwijl ik op vakantie ben?

Zodra je verbonden bent met het internet ben je verzekerd todat je weer verbindt met het internet in je eigen land. Dus mocht het ergste met je telefoon gebeuren, dan blijf je verzekerd totdat je contact met ons opneemt en de verzekering stopzet.

Wat gebeurt er als ik niet tijdig verbinding kan maken met het internet?

Je moet binnen 8 uur verbinding maken met het internet. Lukt dit niet? Dan is je verzekering voor die reis niet actief.

Wat moet ik doen als de app zegt dat ik verzekerd ben, maar dat niet wil zijn?

Je kunt dan naar de pagina van de Reisverzekering gaan en de activering voor deze reis annuleren. Let op: dit moet je doen binnen 2 uur na aankomst.

Premie en betalingen

Hoe betaal ik de premie?

De premie betaal je 1x per maand en wordt achteraf berekend op basis van het aantal dagen dat je de verzekering aan hebt gehad. Bij de eerste keer dat je de verzekering aanzet vragen we je om je betaalgegevens zodat we het bedrag maandelijks kunnen afschrijven met een automatische incasso.

Waarom staat er Mollie op mijn afschriften?

Mollie is onze betalingspartner. Wij laten Mollie alle afschrijvingen doen. Op je bankafschrift komt daarom STG MOLLIE PAYMENTS te staan in plaats van Vigi. Doordat Mollie ons helpt met de afschrijvingen hebben wij meer tijd om Vigi nog beter te maken.

Wat als de betaling via Mollie niet lukt?

Je krijgt een betalingsherinnering met daarin een betaalverzoek via iDeal. Gebruik deze om alsnog de betaling te voldoen.

In nood & claims

Wat moet ik doen bij een noodgeval?

Heb je een Vigi Reisverzekering en is er tijdens je reis acute nood? Neem contact op met de Vigi Alarmcentrale op +31206515962

Hoe dien ik een claim in?

Een claim indienen doe je via de Vigi app. In de app handelt de chatbot Tess de claim aan de hand van een vragenlijst af. Mocht dat niet lukken dan zal een medewerker de claim persoonlijk afhandelen. Is je smartphone gestolen? Dan kun je natuurlijk niet via de app claimen. Geen probleem, stuur een mail naar info@vigiapp.nl en laat ons weten wat er is gebeurd. Wij zullen contact met je opnemen.

Hoe krijg ik een claim uitbetaald?

De claim wordt in behandeling genomen door onze claim-afhandelaars. Zodra je claim is goedgekeurd krijg je het bedrag op je rekening gestort.

Hoe snel betalen jullie uit?

Het afhandelen van de claim doen we binnen 7 werkdagen nadat we alle benodigde informatie hebben ontvangen. Is je claim goedgekeurd? Dan betalen we binnen 1 à 2 werkdagen uit.

Welke documenten hebben jullie nodig?

Dat hangt af van wat er is gebeurd. Na het indienen van de claim in de app zie je een overzicht van de benodigde documenten die je moet sturen. Denk hierbij aan betaalbewijzen of aangifte bij de politie.

Wat bedoelen jullie met eigen risico?

In het geval van diefstal, verlies of schade is er altijd een deel van het schadebedrag dat voor je eigen rekening en risico komt.

Wat is er verzekerd bij nood tijdens je vakantie?

Mocht er tijdens je vakantie onverwacht een noodgeval voordoen en heb je een Vigi reisverzekering, dan ben je verzekerd voor de volgende zaken:
  • Hulp bij het overmaken van geld in geval van nood
  • Telefoonkosten in het geval van nood
  • Buitengewone kosten, deze kosten worden alleen vergoed in overleg met SOS International
  • Kosten die je maakt omdat je ziek geworden bent
  • Bij overlijden de kosten om je lichaam naar Nederland te vervoeren
  • Kosten voor een onverwacht terugreis bij bijvoorbeeld een begrafenis of crematie
In onze verzekeringsvoorwaarden vind je precies terug wat er verzekerd is.